Ik ga naar Mars en ik neem mee.. (mijn nieuwsgierigheid ?)



De laatste dagen staat de ruimte weer volop in de belangstelling. Met de dood van de eerste man op de Maan : Neil Armstrong en de vaak verbluffende beelden die Curiosity op Mars ons voortdurend doorzendt, lijkt de blik weer gericht op wat rondom onze kleine aardbol zweeft. Zijn wij trouwens Bransongewijs niet allemaal astronauten in spe ?
Nu de Amerikanen definitief gefocust zijn op expedities naar Mars met een mogelijke eerste mens op Mars in het vooruitzicht, is het misschien interessant om eens door te nemen wat wij aan ruimtemateriaal in huis hebben om jullie leergierigheid op de proef te stellen. Nu iedereen bijna terug van reis is (?) kan misschien begonnen worden met het boek : Ik ga naar Mars en ik neem mee... van Mary Roach of Het universum uitgelegd aan mijn kleinkinderen door Hubert Reeves. Wie wil weten hoe een astronautenvrouw zich voelt als man- of vrouwlief toertjes rond de aarde draait, opent het boek van Lena Clarke de Winne : Mijn countdown. Zit je liever voor de buis dan kan je veel plezier beleven aan : The moon van Ruth Whippman of Mars rising. Wie liever zelf aan de stuurknuppel plaatsneemt, ontleent best eens de dvd van Ben Stassen : Vliegen naar de maan : het ultieme avontuur mèt jawel, 3D-brilletjes. Of maak de maanlanding terug mee in verstripte vorm in de raket van Kuifje. Keuze te over !